15-11-05

Rotersand, Blutengel, Covenant (Vooruit, 13 Nov. 2005)

Rotersand
Aangezien Rasc van Rotersand zich na een jaar nog herinnert dat hij me in zaal Eland op een haar na verpletterde (zie review), kan hij in mijn ogen natuurlijk niets meer fout doen! Hij was er kennelijk meer van onder de indruk dan ik. Het weerzien was in ieder geval aangenaam!
De Vooruit was zelfs voor deze opener van de avond al aardig volgelopen en ook aan sfeer ontbrak het niet. De immer praatgrage Rasc was opnieuw zijn enthousiaste zelf, met zwierende microfoonstandaarden en een -deze keer gewilde- duik in het publiek. Ik was eigenlijk erg onder de indruk van de veelzijdigheid van Rotersand: van easy-listening electro zoals "Merging Oceans", over gevoelige gitaarmuziek, tot dreunende industrial zoals "Exterminate, annihilate & Destroy", het gaat hen allemaal even goed af. Hun laatste album "Welcome to goodbye" heeft dan ook 8 weken op n° 1 gestaan in de Deutsche Alternative Charts en werd uitgeroepen tot album van de maand bij Sonic Seducer en Zillo. Ik moet het me dringend aanschaffen!
 
Photo album Rotersand (pics by Butterflydance)
Setlist Rotersand (a big thank you to BlackNight!)

Blutengel

Blutengel is zo een van de groepen die ongeveer alle Gothic-clichés in zich verenigt die ik met AMF tracht te ontkrachten. Vampierentanden, gekleurde lenzen, omgekeerde kruisen, veel make-up, rode smurrie, de onderwerping van de vrouw (dat kan ik natuurlijk moeilijk tolereren ;-) ), ... alle elementen zijn aanwezig. Maar wat dan nog? Dat moet kunnen, vind ik! Wat ik erger vind, is dat er totaal geen instrumenten meer aan te pas komen, maar anderzijds, ze doen er tenminste niet hypocriet over zoals andere electrogroepen! Alles staat op band, behalve de zang, en die zou misschien beter ook op band staan, want live zingen Vampire-Chris, zijn bevallige roodharige Constance en de donkerharige Ulrike nu eenmaal niet altijd even zuiver. Op cd vind ik Blutengel nochtans goed klinken. "Seelenschmerz" behoort zelfs tot mijn favoriete cd's als ik in een meezing-bui ben (allen dekking zoeken!), maar op geen van de Blutengel-concerten die ik tot nu toe gezien heb, ben ik op muzikaal vlak aan mijn trekken gekomen. De rest van het publiek lijkt daar echter weinig last van te hebben, want iedereen gaat steeds onvoorwaardelijk uit de bol en dat is al reden genoeg om op mijn manier van een Blutengel-concert te genieten: mijn ogen de kost geven, de sfeer opsnuiven en af en toe een danspasje wagen, maar dat is het dan en niet méér dan dat.

Photo album Blutengel (pics by Butterflydance)

Covenant

Bij Covenant, en vooral bij frontman Eskil, zijn er twee mogelijkheden: het is erop of eronder... Hun concert op The Invitation 2004 bijvoorbeeld was een regelrecht schot in de roos. Eskil was toen in zwaar beschonken toestand, maar hij verraste vriend en vijand met zijn toon- en tekstvastheid en gaf een ronduit magisch concert weg.
Het enige punt van gelijkenis deze keer, was helaas zijn beschonken toestand.
De Zweden openden nochtans meteen met "Bullet"; één van hun sterkste nummers, maar Eskil had er de grootste moeite mee om zich de teksten te herinneren. Ik had de indruk dat keyboardspeler Clas geregeld tijdens het hele concert oogcontact trachtte te zoeken met zijn kompaan in een poging om hem te souffleren, maar Eskil leek helemaal opgesloten in zijn eigen wereldje. Breed lachend, dat wel, maar toch voelde ik niet echt een connectie.
Gelukkig waren er ook momenten waarop Eskil wel zichtbaar openbloeide, namelijk wanneer hij de nummers van het nieuwe album "Skyshaper" aan het publiek mocht voorstellen. En ik moet zeggen: de meeste van die nummers klonken wel goed, erg dansbaar vooral. Ik hoop maar dat ze ook deze keer opnieuw zullen uitpakken met sterke lyrics, want het is net dáárin dat hun muziek zich onderscheidt van ordinaire dansmuziek. Dat nieuwe album is dus iets om naar uit te kijken, maar voor mij blijft het verder ook uitkijken naar een Covenant-concert met een uitmuntende Eskil. Ik weet nu eenmaal dat hij het kan!

Photo album Covenant (pics by Butterflydance)




14:14 Gepost door Aisling | Permalink | Commentaren (788) |  Facebook |

12-11-05

FAQ (Arena Van Vletingen, 5 Nov. 2005)

Op zaterdag 5 november vormde de Arena van Vletingen het mooie kader voor een muzikale avond met Middeleeuwse inslag. Nu ja, grotendeels dan toch, want de eerste groep, FAQ (ongeveer uit te spreken als ‘fuck you’), was een beetje een vreemde eend in de bijt. Deze Zwitserse groep, die momenteel met Qntal tourt, heeft ongeveer evenveel gemeen met middeleeuwse muziek als pakweg Bush met vredesactivisme. Maar niet getreurd, de ‘pornographic’ electro-pop die ze brengen is lekker catchy. ‘Learning 2 fly’ en ‘We come in pieces’, dat op de meest recente cd “Is pornography art?” samen gezongen wordt met de frontman van Apoptygma Berzerk, zijn zo van die nummers die nog lang door je hoofd blijven spoken. Niet bijster origineel, dat wel, maar dat gevoel heb ik wel vaker bij electro… als het mij maar aan het dansen brengt!

Dat pornografie een grote rol speelt in hun show is duidelijk, al beperkte zich dat gelukkig tot blote borstenprojecties, denk ik toch, want de techniek liet het op dat vlak na enkele nummertjes al afweten… Meer blote borst(en) kregen we ook van zanger Phil, al denk ik dat het grootste deel van het publiek het er over eens was dat hij dat in het vervolg beter zonder vrouwenkorset doet. Soit, het was toch een aangename kennismaking wat mij betreft, en een ware lust voor mijn “fotografisch” oog (dat uiteraard nog in volle ontwikkeling is). Na het concert grabbelden we in ieder geval -uiteraard op volkomen legale wijze- FAQ’s laatste work of (pornographic?) art mee.

 

Photo album FAQ (Pictures by Aisling)

Setlist FAQ



22:51 Gepost door Aisling | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Faun (Arena Van Vletingen, 5 Nov. 2005)

Na dit korte elektronische voorspel was het tijd voor het middeleeuwse gedeelte van de avond. Ook de jongelingen van Faun zijn steeds een lust voor het oog (vooral de bevallige deernes dan) en een streling voor het oor. Ik had ze al aan het werk gezien deze zomer op M’Era Luna, maar daar verzopen ze zowat: was het net niet in de regen, dan wel in de technische problemen. Toch had ik genoeg gezien om reikhalzend uit te kijken naar een concert van hen in optimale omstandigheden en dan is een Purple Moon-concert in de Arena van Vletingen met Qntal als kers op de taart toch wel dé gedroomde kans. En gelukkig dachten velen daar net zo over, want Faun werd door het zwarte volkje bijzonder warm onthaald!

Wat mij vooral aantrekt in deze groep is de enorme verscheidenheid. In de zang bijvoorbeeld: voor sommige nummers is bezieler Oliver de dragende kracht, voor andere dan weer Fiona of Lisa, maar vaak verenigen ze hun krachten en brengen ze een hele mooie samenzang. 

Ook in de gebruikte talen zit variatie: naast het Duits zingen ze ook in het Latijn, Galicisch, Sefardisch, Hongaars, … En dan is er nog de afwisseling in het repertoire: romantische ballades, andro’s, up-temponummers, rituele zang, … als er maar middeleeuwse instrumenten aan te pas komen, en ja, ook die zijn heel gevarieerd! Oliver bespeelt o.a. de luit en de nyckelharp, Fiona neemt de blaasinstrumenten zoals fluit en doedelzak voor haar rekening en Lisa de draailier. En dan heb ik het nog niet gehad over de vreemdsoortige percussie-instrumenten die Rüdiger allemaal bovenhaalt! Bovendien worden al die traditionele instrumenten uitstekend ondersteund door de programming van Niel, die voor een eigentijdse afwerking zorgt.

Mijn persoonlijke hoogtepunten van het concert waren ongetwijfeld “Tagelied”, een ballade die Oliver opdroeg aan fotograaf Grey Old Man, het instrumentale “Rhiannon” en de bezwerende aanroeping van een Afro-Braziliaanse god “Iyansa”. Alle drie overigens nummers van de laatste cd “Renaissance”, die volgens mij de perfectie zeer sterk benadert. Faun is ongetwijfeld, samen met pagan folkband Omnia, mijn muzikale ontdekking van het voorbije jaar. En met hun sterke concert zullen ze ongetwijfeld nog andere harten veroverd hebben.

 

Photo album Faun (pictures by Aisling)





22:49 Gepost door Aisling | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Qntal (Arena Van Vletingen, 5 Nov. 2005)

Daarna was het de beurt aan Qntal. Jullie hoeven natuurlijk niet ver te kijken om te weten dat een groep als Qntal veel voor mij betekent. Qntal streeft naar een huwelijk tussen middeleeuwse teksten/muziek en hedendaagse elektronica. Al op hun eerste album uit 1992 (!!) leverde hen dat de clubhit Ad Mortem Festinamus op, maar vooral hun tweede album getuigde van een enorme vooruitstrevendheid en tijdloosheid. Daarna bleef het, na het definitieve vertrek van Ernst Horn naar Deine Lakeien, acht jaar stil. Tot de groep in 2003 uit haar as verrees en een derde album uitbracht dat helemaal in het teken stond van het middeleeuwse liefdesverhaal van Tristan en Isolde. Qntal III klonk een stuk traditioneler (lees: meer folky) dan zijn voorganger, maar het bleek een echte geslepen diamant: áf tot in de kleinste details. Dit jaar verscheen dan hun vierde geesteskind: Ozymandias, klaarblijkelijk geïnspireerd door de Engelse dichter Shelley. Met dat album lijken ze opnieuw wat meer naar hun elektronische roots terug te grijpen, al klinkt het minder experimenteel dan Qntal II. Ik vind het een heel zweverig album, dat sterk de aandacht vestigt op Syrah’s vocale talent.

Toen ik Qntal in 2002 ontdekte, had ik nooit durven te hopen hen ooit nog live te zien, maar nu drie jaar later heb ik net mijn vijfde Qntal-concert achter de rug. En het werd een onvergetelijke avond in een prachtige zaal, met een talrijk opgekomen én enthousiast publiek, een uitstekend geluid en een zeer sfeervolle show. Zangeres Syrah, multi-instrumentalist Michael Popp en keyboardspeler/programmer Fil Groth werden ditmaal bijgestaan door live-drums, wat een concert steeds extra cachet geeft. Het podium werd overigens gedomineerd door een immense trom die aan de achterwand hing en niet alleen dienst deed als projectiescherm voor het Qntal-logo en mooie lichteffecten, maar middenin de set ook effectief gebruikt werd voor “Pferdetanz”, een indrukwekkend drumintermezzo.

Syrah, die gepassioneerd is door vreemde culturen en niet de minste moeite heeft met teksten in het Oud-Duits, Latijn, Oud-Engels, Oud-Frans, Oud-Spaans, enz. sprak het publiek aan in het Nederlands (gelukkig niet in het Oud-Nederlands! ;-)), wat natuurlijk enorm charmeerde.

De setlist bevatte voornamelijk nieuwe pareltjes als “All for one”, “Blac”, “Dulcis Amor”, “Amor Volat” (ook opgedragen aan Grey Old Man en zijn vrouw!) en “Flamma”. Uit het tweede album mocht het schitterende “Palästinalied” natuurlijk niet ontbreken.

Uit Qntal III speelden ze de ballades “Entre moi et mon amin” en “Spiegelglas” (inclusief sfeervol regengordijn op het podium), maar ook het rockende “Maiden in the mor” en het vocaal aartsmoeilijke “Ecce Gratum”. Toch miste ik nog “Name der Rose”, “Lasse” en “Am morgen Fruo”. Nu ja, mocht ik de setlist mogen samenstellen dan zou het ongetwijfeld een trilogie-concert van de drie laatste cd’s worden, met “Unter der Linden” en “Ad Mortem Festinamus” als bisnummers. Die laatste twee nummers kregen we trouwens inderdaad als bisnummers. “Unter der Linden” is een indrukwekkend vocaal nummer waarbij Michael Popp bijna zingende klanken tovert uit gevulde wijnglazen en “Ad Mortem Festinamus” is natuurlijk hét dansnummer bij uitstek. Het aanstekelijke “Cupido” werd de definitieve afsluiter van een fantastische concertavond. Maar het bleek nog niet helemaal gedaan, want achteraf namen de artiesten van Faq, Faun en Qntal nog uitgebreid de tijd om een praatje te slaan met hun fans, handtekeningen uit te delen en voor de foto te poseren. Zalig toch?!

 

Photo album Qntal (Pics by Butterflydance & Aisling)

Setlist Qntal


22:45 Gepost door Aisling | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

06-11-05

Faq, Faun & Qntal (Arena Van Vletingen, 5 Nov. 2005)

Photo albums:
FAQ
Faun
Qntal
 
Pictures of FAQ & Faun by Aisling.
Pictures of Qntal by Butterflydance & Aisling.

Do you want to see more pics of Faun & Qntal? Have a look at http://www.ad-mortem-festinamus.com/photography2005.htm. There you'll find some pictures of Faun & Qntal at the M'era Luna festival.

Meer reviews
Verslag door Jeronimo op Gent.blogt
Verslag door NeoGeisha op Folkroddels





13:09 Gepost door Aisling | Permalink | Commentaren (2000) |  Facebook |